- Ce este Google Analytics 4
- Ce este nou la GA4?
- Avantajele folosirii Google Analytics 4
- Ar trebui sa fac trecerea pe Google Analytics 4?
- GA4 oferă oamenilor de marketing dar și proprietarului afacerii mai mult control
- Cum se configurează și cum se integrează Google Analytics 4 pe site-ul tău
- Implementare Google Analytics 4
- Întrebări frecvente despre Google Analytics 4
Ce este Google Analytics 4
GA4 este ultima versiune de Google Analytics. Una dintre schimbările majore ale lui Google Analytics 4 este faptul ca permite analizarea atât a aplicațiilor mobile cat si a website-urilor, pe cand Universal Analytics a fost conceput strict pentru analizarea site-urile web.
Modul în care datele sunt gestionate în Google Analytics s-a schimbat. În timp ce Universal Analytics urmărește o serie de interacțiuni, cum ar fi: accesarile unei pagini anume, cum ar fi home page, pagina de categorie, pagina de produs, articol pe blog sau achizitii in cazul magazinelor online, GA4 se bazează în întregime pe evenimente (events).
Orice interacțiune cu site-ul sau cu aplicația mobila poate fi monitorizata “la sange” prin evenimente. Aceste “evenimente” permit transmiterea de informații suplimentare către Google Analytics.
Practic fiecare interactiune a utilizatorului este monitorizata mult mai eficient, in loc sa transmitem catre Google faptul ca un utilizator a accesat o anumita pagina, transmitem EXACT ce a facut acel utilizator pe o anumita pagina, de cate ori a dat scroll, butoanele pe care a dat click, videoclipurile vizualizate, mail-urile trimite, cat timp a petrecut pe fiecare sectiune din pagina. Exista cateva evenimente de baza pe care Google le analizeaza in mod implicit, dar tu poti sa-ti setezi sa urmaresti evenimente custom, in functie de ceea ce este important pentru tine.
Aceasta schimbare de transmitere a datelor ajuta foarte mult proprietarii site-urilor (antreprenorii) dar si oamenii de marketing sa inteleaga mai bine ce se intampla pe site, si sa ia decizii mai bune de business bazate pe date concrete.
Totodata, daca va promovati prin Google Ads, acesta va intelege mult mai bine cine este clientul vostru si va putea sa ofere reclame mult mai targetate catre publicul vostru tinta astfel incat performanta reclamelor voastre sa creasca.
Cu ce noutăți vine Google Analytics 4?
Pe baza analizei site-urilor și aplicațiilor, GA4 poate prezenta rapoarte personalizate cu un grad de customizare superior celorlalte versiuni de GA. Setarea conversiilor se realizează printr-un singur click, deoarece orice interacțiune/event poate fi marcata drept conversie.
Vrei sa iti setezi singur conversiile in Google Analytics 4? Conversiile in GA4 se seteaza in felul urmator:
- Te loghezi in contul tau de GA4 si accesezi Admin
- In coloana “Properties” da-ti click pe “Events”
- Daca aveti setate evenimentele pe care le doriti doar bifati in partea dreapta “Mark as conversion”
De exemplu: in cazul de fata este vorba despre un site a unei scoli de conducere auto, si vrem sa vedem cati oameni se inscriu prin site, asa ca, marcam drept conversie de fiecare data cand cineva da click pe butonul din site “Vreau sa ma inscriu”.
In cazul in care nu reusesti ne poti contacta si te ajutam noi 🙂
Particularitatea care-l face atât de apreciat este abordarea tuturor interacțiunilor dintre user și site sub forma acestor evenimente (events). Orice interacțiune cu site-ul sau aplicația este automat înregistrat ca un nou parametru al unui eveniment.
Astfel pot fi observați, măsurați și evaluați parametri noi, segmente de public și evoluții ale acestora. Cele mai importante tipuri de evenimente pe care le abordează GA4 sunt:
- Evenimente colectate automat (Automatically collected events) – înregistrate automat la configurarea datelor (fără cod în pagina de website sau în aplicație, doar cu cod GA4 instalat pe site prin gtag.js sau GTM);
- Evenimente de măsurare îmbunătățită (Enhanced measurement events) – evenimente înregistrate automat in proprietatea GA4, și care pot fi activate sau dezactivate direct din interfața de utilizare a GA4;
- Evenimente recomandate (Recommended events) – evenimente înregistrate cu nume și parametri predefiniti, fiind utilizate pentru obținerea unor detalii și rapoarte specifice, acestea înglobează cele mai noi funcții și integrări, nu pot fi preluate automat în GA4, trebuie adăugat cod în site sau in aplicatie;
- Evenimente personalizate (Custom events) – evenimente selectate, denumite și implementate de catre utilizator (in general le implementeaza proprietarul site-ului daca are cunostinte tehnice, sau programatorul care se ocupa de site), pentru a beneficia de o implementare GA4 100% corectă se recomanda a fi facuta de catre cineva cu experienta in integrarea GA4 pe platforma pe care aveti site-ul;
Avantajele folosirii Google Analytics 4
In GA4 poti atribui conversiile in functie de canalele de unde provine traficul, programatorul poate fi foarte specific cand le seteaza si sa “ii spuna” lui Google exact cum vrea sa-i fie atribuite conversiile:
- Last click (last interaction) – atribuie 100% din valoarea conversiei ultimului canal de pe care clientul a dat clic înainte de a efectua conversia. De exemplu: daca un client a intrat pe site prima data de pe Facebook, a iesit, a intrat ulterior din SEO, dupa a mai intrat odata din YouTube, si ultima data a intrat printr-o reclame Google Ads, conversia i se atribuie reclamei Google Ads. Aceasta este cea mai raspandita si folosita metoda de atribuire a conversiilor, in special de catre marketeri.
- First click – conversia este atribuită acelui canal de trafic care a adus pentru prima data vizitatorul pe site sau aplicație;
- Linear – conversia este alocata în mod egal catre toate canalele de pe care clientul a intrat pe site înainte de a efectua conversia;
- Position-based – li se atribuie valoare conversiei tuturor surselor de trafic, dar proporțiile majore ajung la prima și la ultima sursă de trafic, iar restul de 20% din valoarea conversiei este distribuita în mod egal interacțiunilor din mijloc, schema de atribuire este 40%-20%-40%;
- Time decay – li se atribuie o parte din valoarea conversiei tuturor surselor de trafic în funcție de eficiența pe care au avut-o în apropierea userului de conversia efectivă; astfel, sursele de trafic pentru vizitele cele mai recente primesc cel mai mare credit;
- Data-driven – conversia este alocata diferitelor surse de trafic pe baza unui algoritm specific GA4, care, în premieră, este accesibil tuturor userilor; pentru a sublinia importanța data analytics, versiunea implicită de analytics a GA4 este data driven attribution.
Cele mai importante avantaje ce rezultă din specificul GA4 și modul său de atribuire sunt:
- Un tracking mai eficient al interacțiunii utilizatorilor cu site-ul;
- O analiză superioară a interactivității utilizatorilor;
- Segmente de public mai puternice pentru campaniile publicitare;
- Funcții mai inteligente de tracking și de confidențialitate a utilizatorilor;
- Configurare custom simplificată a obiectivelor și a evenimentelor;
- Vizualizări și raportări îmbunătățite;
- O gamă mult mai largă de parametri de lucru.
La aceste caracteristici îmbunătățite față de versiunile anterioare de Google Analytics, GA4 vine cu setări suplimentare ale segmentelor de public, pentru un remarketing eficient și indicatori adecvați analizării unor volume mari de date:
- Sesiuni de peste 10 seconds (Engaged sessions) – o formă actualizată a ratei de respingere (bounce rate), ce cuprinde și conversia, sau vizualizarea a minimum 2 pagini ale site-ului sau 2 ecrane ale aplicatiei;
- Rata de interactiune (Engagement rate) – procentul sesiunilor cu interacțiune efectivă (durata navigării pe pagina să fie de peste 10 secunde) din numărul total de sesiuni;
- Numărul de sesiuni cu interacțiune per utilizator (Engaged sessions per user) – total de sesiuni per utilizator și proiecția pe numărul total de utilizatori; este un indicator important pentru observarea tendințelor și măsurarea gradului de interactiune a utilizatorilor;
- Durata medie de activitate pentru ecranul aplicației / pagina de web (Average engagement time) – informații furnizate de GA4 automat, fără necesitatea configurării lor speciale în GTM.
Cu posibilitate de actualizare a modelării datelor prin conversion modeling și libertate de setare a modelului de atribuire direct din setari, GA4 reprezintă un tool ce asigură acces mai rapid și la un volum mai mare de date, statistici și rapoarte. Acest acces este nu doar mai facil, ci reprezintă o experiență personalizată, prin care se pot obține informații detaliate pentru fiecare pagina a site-ului sau a aplicatiei.
Ar trebui sa fac trecerea pe Google Analytics 4?
Șiii… vine si marea întrebare – trebuie să trec la Google Analytics 4 cat mai repede?
DA.
Configurați o proprietate GA4 pentru a rula în paralel cu Universal Analytics.
Chiar dacă nu intenționați să îl utilizați imediat, colectarea datelor și consolidarea modelelor de învățare automată (ML) va face analizele viitoare mai precise, pentru ca deja vor exista date colectate.
Puteți selecta în panoul de control din GA4 sa legati vechea proprietate Universal Analytics de cea nouă astfel încât Google să transmită date din trecut către noua proprietate, dacă nu faceți aceasta legatura până în 1 iulie 2023, Google va crea automat o proprietate GA4 atunci, dar nu va avea date din trecut, ceea ce inseamna ca, toate campaniile pe Google Ads vor pierde tot ce au invatat si vor începe invatarea de la 0.
Cu cat se face trecerea si legatura dintre cele doua conturi mai repede, cu atat mai bine pentru campaniile voastre de Google Ads.
O mai bună colectare a datelor = strategii de marketing mai performanta.
GA4 oferă oamenilor de marketing dar și proprietarului afacerii mai mult control
GA4 vă permite să personalizați panoul de control, permițându-vă să vedeți rapoartele care contează cel mai mult pentru afacerea voastra. Funcționează foarte bine cu Google Looker Studio, astfel încât să puteți crea vizualizări personalizate ale datelor colectate.
De asemenea, puteți crea segmente personalizate pe baza evenimentelor de declanșare, care sunt în esență un subset de evenimente care au avut loc pe site sau aplicație Acest lucru vă permite să urmăriți mai precis interacțiunile clienților.
De exemplu, puteți crea segmente pentru toate evenimentele de conversie care au avut loc într-o anumită locație. Aceste capabilități fac posibilă o viziune mai detaliată asupra utilizatorilor și a comportamentelor acestora.
Urmărirea pe mai multe platforme
Ce se întâmplă atunci când utilizatorii sunt activi pe mai multe platforme? Cu vechiul Google Analytics, urmărirea utilizatorilor pe platforme era aproape imposibilă. Noul Google Analytics 4 urmărește atât datele web, cât și datele aplicației într-o singură proprietate (de unde și numele beta Google Analytics App+Web).
Urmărirea pe mai multe platforme vă permite să vedeți întreaga călătorie a clienților (customer journey), inclusiv achiziția, interactiunea, generarea de bani și rata de retentie a clientilor. Puteți folosi GA4 pentru a urmări experiența utilizatorului de la început până la sfârșit și de pe o platformă pe alta.
Acest lucru se realizează prin ID-uri de utilizator unice atribuite în timpul conectării la aplicație sau la site.
Cu scriptul gtag.js corespunzător, ID-ul de utilizator pentru fiecare sesiune conectată va fi trimis fie de pe site, fie din aplicație către Google Analytics 4. ID-ul va fi raportat proprietății GA4 și toate valorile utilizatorului vor fi înregistrate. Când utilizatorul se conectează din nou pe o platformă alternativă, rapoartele vor conecta datele utilizatorului la ID-ul său unic și vor relua de unde a rămas.
Acestea sunt informații incredibil de utile pentru orice om de marketing, deoarece vă permite să înțelegeți mai bine experiența multiplatformă a utilizatorilor dvs. Datele pot fi, de asemenea, folosite pentru a extrapola informații pentru a construi profile de clienți mai precise.
Implementare Google Analytics 4
Cum se configurează / integrează GA4 pe site-ul tău
Deoarece Google Analytics 4 poate fi folosit atat pentru site cat si pentru aplicație, există două procese de configurare separate. Ele sunt prezentate mai jos.
Pentru site:
- În Google Analytics, faceți clic pe „Administrator” în partea stângă jos a ecranului.
- În coloana Cont, selectați contul dorit:
- În coloana Proprietate, selectați proprietatea web pe care vreti sa lucrati:
- În coloana Proprietate, selectați Asistent de configurare GA4:
- Faceți clic pe „Începeți” sub „Doresc să creez o nouă proprietate Google Analytics 4:”
- Dacă site-ul dvs. folosește eticheta gtag.js, puteți selecta „Activați colectarea datelor folosind etichetele existente”.
- Dacă nu reușiți să „Activați colectarea datelor folosind etichetele existente”, exista trei motive:
- Site-ul web sau CMS-ul pe care il folositi nu acceptă încă eticheta gtag.js
- Utilizezi deja Google Tag Manager
- Site-ul contine un tag analytics.js
În toate cele trei cazuri, va trebui să adăugați singur eticheta (tag-ul).
Google Analytics 4 pentru Firebase (aplicatii mobile)
Pentru a actualiza contul Firebase la Google Analytics 4, urmați acești pași:
- Conectați-vă in consola Firebase.
- Accesați Analytics > Tabloul de bord din panoul din stânga.
- Faceți clic pe „Începeți actualizarea” în bannerul din partea de sus a paginii.
- Urmați instrucțiunile de pe ecran pentru a finaliza upgrade-ul.
Odată actualizat, puteți analiza și monitoriza traficul din aplicații atât în consola Firebase, cât și în Google Analytics.
Cum se folosește Google Analytics 4 (GA4)?
Testează noua bară de căutare
Bara de căutare din GA4 vă permite să accesați mai multe functionalitati decât inainte, inclusiv răspunsuri instantanee pentru anumite interogări (cum ar fi „câți utilizatori sunt luna aceasta față de luna precedenta din anul trecut”), rapoarte sau informații specifice, configurarea proprietății sau pentru a accesa conținutul de ajutor.
Încearca cateva cautari pentru a vedea ce poti găsi și cât e de simplu și rapid, cum ar fi „cum să creezi un raport” sau „cei mai buni utilizatori în funcție de oraș”. Pe măsură ce înveți noul tablou de bord, sectiunea de căutare va fi de neprețuit si iti va scuti o gramada de timp.
Fă cunoștință cu noul tablou de bord GA4
Acum să ne uităm la noul tablou de bord. La prima vedere, ar putea părea destul de familiar. Aruncă o privire, totuși, și vei vedea că majoritatea rapoartelor cu care te-ai obișnuit nu sunt acolo unde erau înainte.
Mai jos, am notat direct pe tabloul de bord ce reprezinta fiecare dintre sectiuni:
Explorați tabloul de bord pentru rapoarte
Din tabloul de bord, faceți clic pe a doua pictogramă din bara de navigare din stânga, cea care arată ca un grafic:
Aceasta vă va duce la tabloul de bord al rapoartelor, care vă arată instantanee ale diferitelor rapoarte. Majoritatea rapoartelor pe care obișnuiți să le vedeți sunt în această filă, deși pot arăta puțin diferit.
Există o mulțime de date aici. Nu voi parcurge toate acestea, deoarece site-uri diferite vor urmări valori diferite, astfel încât al dvs. ar putea arăta diferit.
Dar să presupunem că doriți să vedeți câți oameni au văzut o anumită pagină. În acest tablou de bord, ați face clic pe „implicare” și apoi veți vedea diagrama „Vizualizări după titlul paginii și clasa de ecran”.
De asemenea, puteți vedea aici datele demografice privind achizițiile, generarea de bani și utilizatorii. Dacă doriți să comparați diferite valori, selectați pictograma + din partea de sus (lângă Prezentare generală a interacțiunii / Engagement Overview).
Personalizați-vă rapoartele
Una dintre caracteristicile mele preferate este capacitatea de a personaliza instantaneul rapoartelor, astfel încât să puteți vedea datele care contează cel mai mult pentru dvs. dintr-o privire. Acest lucru vă va ajuta, de asemenea, să cunoașteți puțin mai bine GA4, astfel încât să vă simțiți mai confortabil să îl utilizați.
Mai întâi, să creăm un nou raport.
Pentru a începe, faceți clic pe Bibliotecă în partea de jos a barei de navigare din stânga. Rețineți, dacă nu vedeți această opțiune (nu este în contul demo), înseamnă că nu aveți acces de administrator.
Apoi, derulați în jos la tabelul Rapoarte și faceți clic pe Creați un nou raport. Apoi, selectați Creați un raport de prezentare generală. Vi se va cere să furnizați sursa de date, iar GA vă va ghida prin crearea raportului. (Această parte se modifică în funcție de tipul de raport.)
Dacă doriți să schimbați aspectul prezentării dvs. de ansamblu, faceți clic pe indicatorul de șase puncte. Acest lucru vă va permite să glisați și să plasați cardurile. Pentru a elimina cardurile, faceți clic pe pictograma X. Dacă doriți să adăugați carduri noi, selectați +Adăugați carduri.
Creați un nou eveniment
Evenimentele sunt cruciale în noul Google Analytics – de fapt, așa veți urmări aproape totul. Veți avea nevoie de un rol de editor în GA pentru a face aceste modificări, așa că dacă nu vedeți opțiunile pe care le menționez, aceasta poate fi problema.
- Pentru a crea un eveniment nou, accesați Configurare > Evenimente.
- Apoi faceți clic pe Creare eveniment.
- Alegeți fluxul de date (dacă aveți mai multe proprietăți în GA)
- Atingeți Creați.
- Dați un nume raportului dvs. Vă sugerez să creați o convenție de denumire și să rămâneți la ea. De exemplu, utilizând <locația publicului, canalul de achiziție>, un raport poate fi numit „Vizitatori SUA din rețele sociale” sau similar. Crearea unei convenții standard de denumire vă va ajuta să vă mențineți organizat.
- În câmpul „Condiții de potrivire”, introduceți evenimentul existent pe care se va baza, cum ar fi „clic”.
- Dacă doriți să utilizați aceiași parametri ca și evenimentul original, selectați „copiați parametrii din evenimentul sursă”. De exemplu, dacă doriți ca noul dvs. eveniment să fie declanșat atunci când are loc un clic și aveți deja un eveniment pentru acesta, veți bifa această casetă.
- Specificați orice modificări pe care doriți să le faceți noului eveniment. De exemplu, dacă doriți să urmăriți când cineva dă clic și apoi face o altă acțiune, ați adăuga-o aici.
Consultați Segmente de public sugerate
Google Analytics 4 sugerează acum noi segmente de public. Dacă doriți să vă extindeți baza de utilizatori sau să intrați pe noi piețe, aceasta poate fi o informație crucială. Când creați o proprietate GA4, îi veți spune Google despre afacerea dvs., inclusiv despre categoria dvs. de industrie.
Google folosește aceste informații pentru a genera noi segmente de public care pot fi potrivite pentru afacerea dvs. Pentru a vedea aceste date, accesați Segmente de public, sub Bibliotecă. Veți vedea segmentele de public sugerate listate sub Creați un public nou.